Een bijna complete werkweek - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Max Gijtenbeek - WaarBenJij.nu Een bijna complete werkweek - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Max Gijtenbeek - WaarBenJij.nu

Een bijna complete werkweek

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Max

12 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kimberley

De zondag na Bloemfontein wordt gebruikt om even bij te komen van alles wat er dat weekend is gebeurd en gedaan. Een heerlijk rustige dag, die we eigenlijk grotendeels doorkomen met niets doen. De werkweek begint, zoals gewoonlijk op maandag. We beginnen de dag in de gevangenis, waar we kijken naar de alcoholprogramma’s. Ditmaal niet de les die gegeven wordt, maar de handboeken die daaraan ten grondslag liggen. Dit doen we in de bibliotheek van de gevangenis, die tevens als lesruimte voor deze programma’s dient. Ik keek dan ook niet raar op dat terwijl Marloes en ik de handboeken aan het bestuderen waren, de andere programma’s van die ochtend gewoon gegeven werden.

De dag daarop gingen we weer met de Belgen mee naar de Tronk om aan te sluiten bij een meeting van hun project. Wij worden als opvolgers gezien, en hoewel we dat niet zijn, is het belangrijk om dit soort meetings te gebruiken voor het vergroten/behouden van je netwerk. Zonder netwerk kom je nergens, zeker hier niet. Na het afronden van de dag, ga ik mee naar de sportschool. Intussen heeft vrijwel iedereen in de groep een abonnement genomen en omdat ik al tijden aan mijn conditie wil werken, heb ik de stap ook maar gezet.

Woensdag 7 mei, alle winkels zijn dicht of beperkt open en bijna iedereen is vrij. Waarom? Vandaag zijn de verkiezingen… Hoewel de uitslag bijna op voorhand al zeker lijkt te zijn, is dit voor veel mensen een grote en belangrijke dag die wordt afgesloten met een feestje. Voor sommige mensen reden om ook de donderdag nog als vrije dag te gebruiken. Voor ons betekent het in ieder geval dat er niet zoveel gedaan kan worden deze dag, dus we gebruikten de tijd Afrikaans, ik zit en ik wacht. Met andere woorden, we hebben vooral niet te veel gedaan deze dag.

Na een verplichte vrije dag, gaan we weer aan het werk. We gaan nog even naar de gevangenis om toestemming te vragen voor het afnemen van interviews bij de officials, na goedkeuring gaan we aan de slag met het opstellen van de interviews.

Na een bijna volle werkweek, de meest complete werkweek die ik tot nu toe heb gehad in ieder geval is het weer weekend. Op zaterdag gaan we naar Kimberley, niet alleen naar de shoppingmalls, nee dit keer ook voor een uitstapje. In Kimberley ligt namelijk de Big Hole, een enorme krater, gevuld met water. Vroeger een immense diamantmijn, nu een toeristische attractie. Een mooie bezienswaardigheid, maar niet heel spectaculair. Het is simpelweg iets waar je moet zijn geweest als je in de omgeving van Kimberley zit.

Op zondag ging ik mee naar een Zuid-Afrikaanse kerkdienst in Bucklands, een kleine school in het gelijknamige gehucht. In een oud klaslokaaltje, waar we met een man of 30 zitten wordt er gepreekt over moeders, het is natuurlijk Moederdag. Het blijft leuk om 9000 kilometer van huis, in ongeveer je eigen taal te kunnen communiceren, de preek was dan ook prima te volgen. Weer thuisgekomen bedel ik uiteraard even naar huis, om persoonlijk mijn moeder een fijne Moederdag te wensen. Zo zit er weer een week op en ben ik alweer bijna halverwege… Een nieuwe week staat voor de deur, eens zien wat die gaat brengen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Actief sinds 30 Maart 2014
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 3181

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 27 Juni 2014

Na Suid Afrika!

Landen bezocht: